Lees dit voordat je een sample  bestelt.

Voorwaarden en condities

De ‘producten’ die je op deze site ziet zijn publieksvriendelijke namen die je kunnen helpen besluiten een stukje ruimte van je kantoor of woonkamer toe te wijden aan een stuk boom.
Echter: alles wat ik uit de boom zaag noem ik samples, de techniek die ik toepas is sampling. Het oorspronkelijk geheel (Beuk327) kan niet meer als geheel op de huidige plek verder. Hij kan er ook niet in zijn geheel uitgezaagd worden, noch past ie in zijn geheel in een huiskamer of atrium. Het nieuwe geheel is een remix van samples.
Je bestelling betekent voor mij de aanschaf van een toegangskaartje voor een voorstelling die we samen maken, het vormgeven aan een remix van de boom. Lees hier verder over hoe het werkt.

Spijker nooit in bomen

Hoe goed hebben de generaties – sedert 1895 – voor de boom gezorgd? Dat gaan we straks merken als we de boom gaan samplen. Dat doen we met een grote bandzaag. De zaag kan niet tegen ijzer. Spijker nooit in bomen, willen we maar zeggen. De sociale sculptuur kan onverwacht een geheel andere vorm aannemen omdat er veel ijzer in de stam zit. Als er ijzer in de stam blijkt te zitten zodat we jouw sample niet kunnen zagen, dan krijg je je geld terug. 

We willen je dan echter wel vragen een percentage ijzerrisico af te trekken van het oorspronkelijke bedrag. Dat percentage mag je zelf vaststellen. Zo dragen we samen het risico en kunnen we de onzaagbare stukken onderbrengen bij mijn Het Evangelie van Compost (En Dood Hout) Performance.
Vooropgesteld: de boom is niet ijzerverdacht, toch is zo’n dikke stam, net als het leven, onvoorspelbaar. 

3D scan van Beuk327

Van de boom is een 3D scan gemaakt en er kan precies worden aangegeven van welk boomdeel het sample is gezaagd.

Zo werken upgrades

De upgrades geschieden in zijn Jos’ atelier in Almere. Je brengt je sample en een week later kun je hem weer ophalen.
Dan wordt de schijf geschuurd, in de olie gezet en kan Jos persoonlijke aantekeningen toevoegen, zoals jaren en namen bij enkele jaarringen. Als je thuis ruimte hebt om de schijf te schuren kan Jos tegen meerkosten (€ 89,- regio Amsterdam) ook met zijn mobiele werkplaats bij je langskomen. 

Menselijke maatvoering

De boom is geen wiskundig model, dus de maten zijn altijd benaderingen, vandaar hier en daar ook de menselijke maten ter referentie, zoals ø bovenbeen. Het gebruik van zware machines voor de oogst alsmede het hoogrisico karakter ervan kan leiden tot kenmerken die bijdragen aan het verhaal, maar in een andere context makkelijk als beschadiging of imperfectie kunnen worden betiteld. Ons motto bij deze voorstelling is: kom zonder verwachtingen, en ga weg als een ander mens. De boom wijst de weg. 

Bestellen en betalen

Je bestelt en betaalt vooraf, altijd alleen je sample. Eventuele upgrades beslis en betaal je later.

Onderhoud van alle samples

Bij je aanschaf is een videobezoek van de kunstenaar inbegrepen, een mooi verhaal als begin van prettig onderhoud.
Bij de dunne geschiedenisschijf kan dat – als je hem binnen laat drogen – na een week, dan is ie droog.
Bij de Floating Disk na een maand of drie, vier. Hij geeft je nader advies over onderhoud en bewerking. Je kunt ook met hem voor een vast tarief een upgrade afspreken.

De upgrade is mogelijk na het drogen. Door een upgrade zijn de jaarringen goed te tellen en is de schijf goed beschrijfbaar. Je kan dan zelf namen of gebeurtenissen uit jouw leven bij de betreffende jaarring schrijven. Of je vraagt het Jos te doen met zijn lagereschoolhandschrift met reliefverf. 

Je moet misschien wel een klein beetje verliefd op je sample worden. Maak je het jaarlijks schoon en zet het in een mooie olie. Samen maken we een sociale sculptuur, een gecrowdsourced erfstuk met een verhaal…

Een sociale sculptuur als een bijenvolk

Beuk327 is een soort vertraagde explosie, het oorspronkelijke geheel spat in de handen van een veelkoppig publiek langzaam uit elkaar, in ruimte, maar ook in tijd. Maar er is een tweede analogie te maken: met een bijenvolk. Het is alsof alle gechipte samples als bijen over de wereld uitvliegen. En net als een bij altijd terug kan naar het volk, zo is elk boomstukje via de chip verbonden met de oorsprong. Net zoals iedere bij weet dat het geheel – het bijenvolk – de bron van haar bestaan is, zo bevestigt iedere keer dat iemand de chip in een sample uitleest ergens ter wereld, en zo bevestigt iedere keer dat iemand de monoliet van hout aan de Nieuwendammerdijk 327 bezoekt, de verbinding met het geheel. Het boomwezen, de sociale sculptuur.

Sampling: ‘hiphoppen met hout’

Een hiphopper neemt samples uit bestaande muziek, zet ze in andere volgorde terug en componeert zo een nieuwe song, een remix. De melodie van ieder sample is de ID, de verbinding met de herkomst. Jos sampled een boom, voorziet de samples van een chip -afleesbaar op de je telefoon –  en nodigt het publiek uit de samples mee te nemen. De boom krijgt – gesampled – een nieuwe volgorde, de boom wordt geremixed. De chip in ieder sample is de melodie, is de ID, is de verbinding met de herkomst.

Een DJ bepaalt het ritme van de muziek die hij samplend maakt, ieder bepaalt voor zich hoe zij er op beweegt, het geheel bepaalt de sfeer tijdens een feest. Zo ontsluit Jos een overvloedig aanwezige lokale grondstof, ieder voor zich bepaalt wat ie van het hout wenst, het geheel is de sociale sculptuur met een tof verhaal.

B E G R I P P E N

Samples

Alles wat ik uit de boom zaag noem ik samples, de techniek die ik toepas is sampling. Het oorspronkelijk geheel (Beuk327) kan niet meer als geheel op de huidige plek verder, aangetast, onveilig. Hij kan er ook niet in zijn geheel uitgetakeld worden, noch past ie in zijn geheel in een huiskamer of atrium. 

Het nieuwe geheel wordt een remix van gechipte samples, de chip bevat een uniek ID/serienummer. In een 3D Scan met bijbehorende database hou ik alle ID’s bij. Zo houd ik de boom bij elkaar, de 3D-scan zet ik online.

Product en beleving

Je bestelling van een ‘product’ betekent de aanschaf van een toegangskaartje voor een voorstelling die we samen maken, het vormgeven aan een remix van de boom, de creatie van een alternatief social medium, een sociale sculptuur. En bij je kaartje voor deze voorstelling is een sample inbegrepen. We houden jullie op allerlei momenten online op de hoogte en kondigen de zaag- en uitleverdag ruim tevoren aan. Op die dag hopen we jullie allemaal te zien. En krijg jij ook een dosis natuurbeleving mee: je ruikt het hout, en thuis gekomen zie je hoe het hout droogt. 

Drogen van hout

Vuistregel voor het drogen: zit er elke dag even aan. Het is vers hout, wat lang op de vloer ligt of tegen de muur staat gaat schimmelen. Als het droog is, schimmelt het niet meer. Een Floating Disk zet je bijvoorbeeld schuin tegen de muur en draait hem elke dag even om. Een takschijf leg je op je bureau en draait hem dagelijks om. Zorg voor luchtigheid en zit er elke dag even aan. Bouw een band op met je sample.

Vertel je verhaal

Ik verzamel geen locaties, maar wel jullie woorden of verhalen. Bij de voorstelling hoort ook een videobezoek van de kunstenaar (per WhatsApp, Skype of FaceTime), hij vertelt je een mooi verhaal als begin van prettige relatie tussen jou en je sample. Bij de dunne schijf kan dat vanaf een week na levering, dan is ie droog. Bij de dikke schijf na een maand of drie, vier. Hij geeft je advies over onderhoud en bewerking. Je kunt ook met hem voor een vast tarief een upgrade afspreken in zijn atelier in Almere afspreken. Dan wordt de schijf geschuurd, in de olie gezet en kan Jos persoonlijke aantekeningen toevoegen. Als je thuis ruimte hebt om de schijf te schuren kan Jos ook met zijn mobiele werkplaats langskomen.

Ieder sample krijgt een chip

Alle samples worden voorzien van een geprogrammeerde chip, ieder sample draagt zo de oorsprong en een uniek ID/serienummer in zich mee. De chip is een in plastic gebakken kopercircuitje. Als je hem niet doormidden knipt, verbrandt of aan een zwaar magnetisch veld blootstelt blijft ie honderden jaar goed. Met de chip wordt je sample een erfstuk en hoe groter de sample-wolk, hoe sterker het verhaal.

Jos Bregman

Geschiedenis van de locatie en de boom
Jan Cleijndert legde in 1891 de eerste steen van het pand aan de (toen nog Waterlandse Dijk) Nieuwendammerdijk 327 en plantte er de Rode beuk. Het gebouw diende als kantoor voor de florerende graanhandel ‘firma Wed. K. Cleijndert’. Rond 1900 woonden er vele Cleijnderts in de huizen op de kop
van de haven… 
Samples bestellen
Beuk 327 wordt verdeeld in uiteenlopende samples. Alle samples krijgen een chip en daarmee een ID die de onderdelen als een geheel bij lekaar houdt. Je  kunt zelf kiezen welke onderdelen van Jos’ kunstwerk, ‘de sociale sculptuur’
voor u het meest interessant of meest persoonlijk zijn. Op de pagina krijg je
een overzicht en wordt het mogelijk om jou sample te bestellen…